Ile kosztuje strona www logo
500 złotych, 2 500, 5 000 a może 8 000? W gruncie rzeczy wszystkie te odpowiedzi są poprawne. Za każdą z tych kwot można kupić stronę internetową, ale – powiedzmy to sobie uczciwie – tutaj nie ma okazji, wyprzedaży i szalonych promocji. Ile zapłacisz, tyle dostaniesz. Dlatego pytanie „ile kosztuje strona internetowa?” to tak naprawdę pytanie o to, co „mieści się” w cenie witryny. Wybierasz opcję 3-cyfrową? W porządku. Ale na wszelki wypadek sprawdź, czego na pewno w niej nie znajdziesz.

Po ile macie stronki? To nie żart, ale autentyczne pytanie, które zdarzyło się już nam słyszeć, nie raz. Sęk w tym, że to trochę tak, jakby pytać, ile kosztują zakupy w markecie, nie wspominając, co chce się wrzucić do koszyka i w jakich ilościach. Co więcej, nie precyzując nawet, jak duży ma być sam koszyk. Dlatego – wybacz – bez „to zależy” się nie obejdzie, bo koszt strony internetowej akurat zależy od wielu czynników i naturalnie to on determinuje efekt końcowy całej realizacji. I bynajmniej nie chodzi tu o sam wygląd. Estetyka witryny jest oczywiście bardzo istotna, ale – być może to Cię zaskoczy – nie gra kluczowej roli.

Diagram - kalkulacja kosztów

Najważniejsze jest to, czego nie widać

I z tego powodu klienci bardzo często nie rozumieją, dlaczego cena strony internetowej jest taka, a nie inna (czyt. wyższa, niż przypuszczali). Tymczasem strona WWW jest przede wszystkim narzędziem marketingowym, którego funkcjonalność i skuteczność zależą w ogromnej mierze od tego, czego nie widać. To, co kryje się w kodzie strony, decyduje o „sile rażenia” danej witryny. Innymi słowy: z zaniedbanym zapleczem nawet najpiękniejsza strona pozostanie niewidoczna dla wyszukiwarek i jedynie wąskie grono użytkowników będzie świadome jej istnienia (i tym samym oferty biznesowej, którą promuje).

Tania strona internetowa – za co (nie) płacisz?

Czy da się zbudować stronę WWW za kilka stówek? Tak. Czy będziesz zadowolony z takiej strony? Mało prawdopodobne. Chyba że ma ona pełnić rolę wyłącznie najprostszej wizytówki online bez dodatkowych funkcjonalności (mało kto decyduje się w dzisiejszych czasach na stronę w takiej formie). Jeśli otrzymałeś wycenę strony internetowej mieszczącą się w przedziale od kilkuset do 3 000 złotych za kilkunastozakładkową realizację, to masz do czynienia z najtańszą stroną, która po prostu nie może być:
Tablica na ścianie

Szczegóły, które robią „robotę” – próżno ich szukać w tanich stronach WWW

W poprzednim akapicie wymieniliśmy kluczowe elementy, których brakuje tanim stronom internetowym, a które przesądzają o marketingowej skuteczności witryn. Ale niskie koszty strony internetowej wiążą się również z szeregiem uciążliwości o funkcjonalnej i użytkowej naturze. Zamawiając stronę WWW, zazwyczaj nie skupiasz się na szczegółach, błędnie zakładając, że pewne rzeczy są po prostu oczywiste. O tym, że tak nie jest, przekonujesz się dopiero wówczas, gdy strona jest już wdrożona i użytkowana. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych elementów, które wprawdzie podnoszą finalną cenę strony internetowej, ale z pewnością nie warto na nich oszczędzać, jeśli ma to być narzędzie realnie wspierające biznes.
To oczywiście prawda. Koszt stworzenia strony internetowej jest ściśle powiązany z tym, kto ją robi. Zamawiając stronę internetową u freelancera lub tworząc ją samodzielnie w kreatorze stron WWW, na pewno zapłacisz mniej (przynajmniej na początku…), niż zlecając jej przygotowanie wyspecjalizowanej firmie. Ale ta dysproporcja w cenie nie jest przypadkowa i wynika z bardzo konkretnych przyczyn. Jakich?

W firmach specjalizujących się w projektowaniu stron internetowych cennik usług zaczyna się od kilkuset złotych wzwyż – ponieważ nad jednym projektem pracuje zespół wykwalifikowanych ludzi, co z kolei bezpośrednio przekłada się na finalną jakość produktu i czas, w którym powstaje.

Płacisz za doświadczenie oraz specjalistyczne kompetencje z różnych obszarów kilku osób, m.in. Project Managera, UX Designera/Graphic Designera, Web Developera i Copywritera.

To jeszcze nie wszystko. Powierzając prace nad stroną internetową dobrej firmie, masz gwarancję, że weźmie odpowiedzialność za swój produkt w przypadku, gdy coś pójdzie nie tak, jak tego oczekiwałeś i zrobi wszystko, żeby wywiązać się ze swojego zadania należycie. W przypadku freelancera nigdy nie masz takiej pewności – dziś jest, jutro może już go nie być. Jeśli dobrze wybierzesz dostawcę, masz szansę na szybki zwrot z inwestycji w stronę WWW.

Jak ważna dla działania i rozwoju Twojego biznesu jest strona WWW? Cena strony internetowej powinna być wprost proporcjonalna do jej wagi i znaczenia. Jeśli ma być czymś więcej niż jedynie prostą wizytówką zamieszczoną w sieci na wypadek, gdyby ktoś szukał, to cięcie kosztów przy jej realizacji jest bardzo ryzykowne – nie tylko może przyczynić się do tego, że witryna nie będzie skuteczna, lecz także wygenerować ekstra wydatki w przyszłości.

W przypadku wyceny strony internetowej korelacja między ceną a jakością jest bardzo silna. Jeśli ktokolwiek obiecuje Ci sklep internetowy albo rozbudowaną witrynę z zaawansowanymi funkcjonalnościami, w dodatku połączoną z mediami społecznościowymi, dostosowaną do mobile i uwzględniającą algorytmy za kilkaset złotych, lepiej upewnij się, z kim masz do czynienia. Mało prawdopodobne, że taką ofertę otrzymasz od solidnej firmy o ugruntowanej pozycji lub doświadczonego freelancera z odpowiednim zapleczem. Tak naprawdę stronę internetową może stworzyć każdy, ale strony internetowe, które są skutecznymi narzędziami marketingowymi to efekt połączenia wiedzy, umiejętności i doświadczeń specjalistów z kilku obszarów. A przecież know-how – wypracowywanego latami i aktualizowanego na bieżąco – nie sprzedaje się za bezcen.

Jesteś ciekawy, ile kosztuje strona internetowa na miarę potrzeb Twojego biznesu? Wycenimy ją dla Ciebie bezpłatnie!